Sociaal werkers zijn onmisbaar in de maatschappij. Ze ondersteunen burgers op allerlei vlakken en ontwikkelen een preventieve aanpak. Echter blijkt dat er steeds meer uitval plaatsvindt in deze branche. Sociaal werk is ‘koploper uitstroom’ binnen zorg en welzijn. Ongeveer 1 op de 3 sociaal werkers (31 procent) wisselde van baan. Dit blijkt uit de totale uitstroomcijfers van het CBS. Social Supporter deelt daarom tips voor managers om uitval van sociaal werkers te voorkomen.Ā 

Stimuleer doorgroeimogelijkheden

Sociaal werkers zijn een belangrijke schakel en weten als geen ander wat er speelt in het werkveld. Laat hen daarom meedenken op strategisch niveau en aan meer tussenfuncties of combinatiemogelijkheden van uitvoerend werk met bijvoorbeeld beleidswerk of onderwijs.

Betere randvoorwaarden

Denk hierbij aan voldoende capaciteit, heldere kaders en een goede ondersteuning. Dit zorgt voor meer overzicht en rust.

Doe aan intervisie en supervisie

Heb oog voor de ambities van sociaal werkers en moedig elkaar aan om antwoorden te krijgen door vragen te stellen. Door in gesprek te gaan met sociaal werkers krijgt de opdrachtgever niet alleen inzicht in zijn probleem of vraagstelling, maar helpt het de sociaal werker ook bewustzijn te ontwikkelen.

Betrek sociaal werkers bij beleidstafels

    Vaak ondervinden sociaal werkers een gebrek aan vertrouwen vanuit de gemeenten die hun opdrachtgevers zijn. Hiermee hangt ook de enorme bureaucratie samen. Alles moet geregistreerd en verantwoord worden, waardoor er steeds minder tijd overblijft om mensen daadwerkelijk te helpen.

    Al met al zijn doorgroeimogelijkheden, rust, erkenning, invloed en vertrouwen de belangrijkste waarden om uitval van sociaal werkers te voorkomen.