Stimuleer registreren bij collega’s.

Ook al is het registreren met onze Social Supporter app zo “gepiept”, voor sociaalwerkers is het niet de leukste taak. Door hun overvolle agenda’s schiet het registreren er ook regelmatig bij in en ook het woord ‘registreren’ heeft geen positieve bijdrage hieraan.  Ook tussen de sociaalwerkers onderling is er ook een groot verschil als het gaat om de continuïteit van registreren.  De ene sociaalwerker registreert veel in tegenstelling tot een ander die helemaal niets vastlegt. Registreren is echter wel van onmisbaar. Het biedt namelijk een grote meerwaarde voor zowel de sociaalwerker als de client. Maar waarom dan? Met de resultaten in het dasboard, kun je snel inspelen op trends en signalen. Social Supporter deelt tips om collega’s te stimuleren in het registreren en legt de nadruk op welke gevolgen dit met zich meebrengt op zowel individueel als collectief niveau.

Zorg voor een heldere doelstelling

Wat is de doelstelling van iedereen? En hoe duidelijk zijn deze? Het hebben van een helder omschreven doelstelling en streven naar een duidelijk resultaat; dat is wat bijdraagt aan de teamspirit. Doordat de teamleden de doelstellingen zelf hebben gemaakt en hierdoor realistisch en meetbaar zijn, staan ze hier ook volledig achter. Dit zorgt voor een intrinsieke motivatie bij henzelf en collega’s.

Plan een maandelijks overleg in

Plan een maandelijks overleg in met collega’s waarin alle resultaten met elkaar worden besproken. Zo krijgt men inzicht in elkaars werkzaamheden en ook welke activiteiten of signalen bijvoorbeeld nog meer aandacht nodig heeft. Het schakelen met collega’s gaat sneller, wat de samenwerking en de productiviteit verhoogt.

Gebruik de effectmeting module

Met de effectmeting module van Social Supporter worden de signalen van een bepaalde activiteit zichtbaar en kun je zien of deze een positieve bijdrage heeft  aan de ontwikkeling van een individu. Met deze uitkomsten zie je dus ook dat jouw werk heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van een cliënt. Dit zal je zelf een enorme boost geven en stimuleren om te registreren. Daarnaast wordt het makkelijker om een subsidie te verstrekken via de opdrachtgever, waardoor jullie weer toffe projecten kunnen starten.

Efficiënt gebruikmaken van dashboard

De dynamische dashboards van Social Supporter zijn altijd up-to-date en kun je delen met de opdrachtgever. De dashboards zijn te exporteren als PDF of zijn te versturen als Excel-bestand. Je kunt ook verschillende rollen toekennen. In het geval van een opdrachtgever gebruiken we de rol: toezichthouder. Hij of zij kan in het dashboard filteren op jaar, datum, wijk en tijd en krijgt vervolgens in één oogopslag de verschillende signalen en trends te zien. Deze functie zorgt voor een snelle en fijne manier van communiceren met externe partners. De opdrachtgever krijgt meteen grip op de financiële gevolgen en kan daardoor sneller inspelen op signalen. Bijvoorbeeld door het aannemen van meer fulltime sociaal werkers. Sociaal werkers vliegen zo niet meer van hot naar her, maar kunnen meer ondersteuning bieden bij individuele casuïstiek.