Doede is innovatiestrateeg. Met zijn bedrijf ‘motivatiemethode’ wil hij motivatie stimuleren voor scholieren, zodat ze weer het maximale uit zichzelf kunnen halen en gelukkig kunnen zijn. Social Supporter onderzoekt samen met Doede de mogelijkheden om de applicatie te verbeteren. Het doel: het registreren leuker maken. Waarom? Lees het onderstaande interview. Social Supporter neemt je graag mee in dit proces. 

Wie ben je?

Mijn naam is Doede Scherphof, ik ben 19 jaar en woon in Rhenen. Ik heb tot twee jaar geleden gezocht naar een plek in het onderwijs waar mijn creatieve competenties werden gewaardeerd, maar die heb ik helaas niet gevonden. Sindsdien heb ik de missie gestart om elke scholier weer het maximale uit zichzelf te laten halen, omdat dit bij me niet is gelukt.

Wat doe je?

De missie realiseer ik door scholieren beter te motiveren met o.a. gamification en motiverende psychologie. Ik maak spellen en trainingen die ik verkoop aan ouders, zodat zij beter de nodige leermotivatie voor hun eigen kind kunnen stimuleren. Het doel is om dit uiteindelijk ook met het onderwijs te mengen, maar daar is het onderwijs zelf nog niet klaar voor.

Wat is gamification?

Gamification houdt in dat je speltechnieken en motiverende psychologie mengt met een bepaalde ervaring om motivatie te stimuleren. Want die speltechnieken blijken in de meeste gevallen erg goed de nodige motivatie te versterken. Netflix en sociale media zijn hier een perfect voorbeeld van, want daar kunnen mensen niet vanaf blijven. Dit geldt ook voor (video) games. Daar wordt de meeste inspiratie ook uitgehaald, want ons brein houdt van spelletjes en alle motiverende technieken die daarin verstopt zitten.

Wat ga je doen voor Social Supporter?

In Social Supporter is er een probleem dat de gebruikers van de app nog te weinig motivatie hebben om contactmomenten met jongeren te registreren. Bij Merkator zien we gamification als een oplossing voor dit probleem. Het werkt namelijk niet alleen effectief voor jongeren, maar voor iedereen, want iedereen houdt wel van een spelletje. En daarnaast worden bepaalde dingen in ons brein geprikkeld die ook motiverend werken. We hebben namelijk allemaal hetzelfde (evolutionaire) brein.

Kun je ons een stukje meenemen in het proces? Hoe gaat dat in zijn werk. 

Veel mensen doen de aanname dat gamification zo simpel is als ergens even snel wat levels en punten aan toevoegen. Het is echter niet zo eenvoudig, en kan zelfs averechts werken. Om een gebruiker zo effectief mogelijk te motiveren, is het erg belangrijk op de gebruiker zo goed mogelijk te begrijpen. Ook moet je het huidige proces van de gebruiker goed in kaart brengen. Je moet precies weten hoe het eruit ziet en hoe de gebruiker op bepaalde dingen reageert. Bij de doelen die (niet) voldoende worden gehaald kan het dus helpen om daar d.m.v. gamification extra motivatie te stimuleren, met een motivatietechniek die goed aansluit op de behoeften van de gebruiker.

Wat zijn de volgende ontwikkelingen m.b.t. gamification van Social Supporter

Om de app te vernieuwen met gamification is het dus van belang om de gebruikers goed te begrijpen. Eind januari vinden hier enkele gesprekken over plaats om de gebruikers te leren kennen en hun grootste pijnpunten te achterhalen. Op basis daarvan ga ik zelf aan de slag om een design te maken dat daar goed op aansluit, en dat komt uiteindelijk in de app. Door de grootste pijnpunten van gebruikers te elimineren, zal het registratieproces al meteen een stuk soepeler verlopen.

Meer weten over Doede?