[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.9.0″ width=”80%” width_tablet=”” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|desktop” max_width=”100%” module_alignment=”center” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.9.0″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” width_tablet=”” width_phone=”” width_last_edited=”on|desktop” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” global_colors_info=”{}” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”4.9.0″ text_font=”ropa mix regular||||||||” header_font=”ropa mix extra bold||||||||” background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” global_colors_info=”{}”]

Voor de rubriek “interviews” hebben wij een zoomafspraak met Josefien van Rooij.

Josefien werkt als jongerenwerker bij jongerencentrum MC Uden, onderdeel van stichting Compass. Met 223 meldingen is zij degene met de meeste registraties van het afgelopen jaar van alle organisaties. We stelden Josefien daarom de vraag over wat haar motiveert om te registreren.

Hoi Josefien, Leuk dat ik je mag interviewen voor Social Supporter

Wat zijn jouw werkzaamheden binnen stichting Compass?

Ik ben jongerenwerker bij jongerenwerk MC in de gemeente Uden, onderdeel van stichting Compass Uden.

Een van de plekken waar ik me vaak bevind is het jongerencentrum. Hier coach ik de jongeren 1-op-1, en daarnaast organiseer ik met hen activiteiten. Talentontwikkeling staat bij de activiteiten centraal. Samen met de jongeren kijk ik wat ze graag willen opzetten en hoe ze dit willen bereiken.

Bij de individuele coaching voer ik gesprekken, coach en verwijs ik jongeren door naar bijvoorbeeld de gemeente. De gesprekken kunnen over van alles gaan. Denk aan bijvoorbeeld problemen op mentaal vlak als het hebben van een lastige thuissituatie. Signaleren en doorverwijzen zijn mijn belangrijkste taken binnen het jongerenwerk.

Daarnaast begin ik in januari als vrijwilliger coördinator. Veel jongeren zijn vrijwilliger voor het MC jongerencentrum. Zij draaien een avond mee in een van onze verschillende ruimtes zoals de skatehal en voetbalzaal. Naast dat dit superleuk is, hebben wij hen nodig om open te blijven. Hier zijn wij de jongeren erg dankbaar voor.

Op welk moment zijn jullie gestart met Social Supporter?

Nadat ik een poosje op wereldreis ben gegaan, ben ik vanaf juni weer in dienst bij jongerencentrum MC. Ik geloof dat we in maart echt zijn begonnen met ‘Social Supporter’.

Waar en wanneer registreer jij?

Een van de plekken waar wij als jongerenwerkers signaleren is op straat. Bij ambulante rondes ga ik alleen of met een collega op pad en dan maken we ook gebruik van Social Supporter. We gebruiken de kaart en gaan op zoek naar waar de jongeren zich bevinden.

Registreren is voor mij een soort automatisme geworden. Na het contact met de jongeren vul ik direct de signalen in waarover ik zojuist met hen heb gesproken.

 Komend jaar ga ik starten met jongerenwerk op school. School behoort tot een ambulante plek en daarom gaan we ook hier gebruikmaken van Social Supporter. De school wil graag weten wat voor soort gesprekken we voeren met de jongeren. Ze willen als het ware inzicht krijgen in welke signalen een rol spelen en vervolgens weten wat de meeste aandacht behoeft. Een voorbeeld van een signaal kan bijvoorbeeld verslaving of drugsgebruik zijn. De meest gehoorde signalen communiceren we direct naar de school en zetten we om in actie. Dit kan een advies zijn ter preventie in de vorm van een voorlichting.

Jij bent met 223 meldingen degene met de meeste registraties van alle organisaties. Gefeliciteerd!

Wat motiveert jou om te registreren en in hoeverre denk je dat Social Supporter bijdraagt aan het jongerenwerk?

Wat ik heel fijn vind aan het registreren met Social Supporter is dat je met het kaartje op locatie kan registreren. Voor mij werkt dat heel goed want eerder maakten we gebruik van een systeem waarbij je 1x per week registreerde. Dan vergat je dat nog wel eens. Nu hoef ik in principe niks meer te onthouden. Dat is voor mij een goede motivatie.

Daarnaast moeten we registreren ter verantwoording naar de gemeente. Ons werk is niet altijd meetbaar, omdat we niet kunnen bewijzen hoe goed we een jongere hebben geholpen. Wel kunnen we aantonen wanneer en hoe vaak we in de straten aanwezig zijn.

We signaleren daarom ook wanneer we ‘niets aantreffen’. Op sommige plaatsen is het drukker in de zomer dan de winter. Hier kun je in het vervolg op inspelen door niet naar dezelfde hotspots te gaan. Dit geeft een duidelijk inzicht van de werkzaamheden.

Al met al hebben zowel de gemeente als ik een duidelijk overzicht van signalen in de rapportages. De rapportages van Social Supporter zorgen echt voor een overzicht in de aantallen en de verschillende thematieken. Dit motiveert en stimuleert mij om te blijven registreren.

Wat doen jullie met de signalen?

De signalen zetten we om in actiepunten. Zoals een advies aan de school om een voorlichting te geven. De signalen gebruiken we ook om efficiënter te werken tijdens ambulante rondes. Als we bijvoorbeeld vaak niets aantreffen bij een ambulante ronde en dit registreren, kunnen we daar in het vervolg op inspelen door deze plekken niet meer te bezoeken. We vinden signaleren en hierop inspelen echt belangrijk, omdat we anders het nut niet zien van registreren.

Wat zijn jouw tips voor andere gebruikers om meer te registreren?

Ook wanneer je geen signalen aantreft is het juist belangrijk om dit te registreren. Dit zegt namelijk ook wat over de jongeren in die wijk tijdens een ambulante ronde. Hoewel dit wel frustrerend kan zijn, want we hebben best wel vaak gemerkt dat we rondjes gaan rijden en uiteindelijk niemand tegenkomen. Je wil het liefst natuurlijk met jongeren buurten. Door het gebruik van de app kun je de signalen goed monitoren; dit maakt het werken inzichtelijk en efficiënt.

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]